De Voltreffer

Historie van De Voltreffer en het (naderende) einde van 40 jarig clubblad

In Maart 1974 bracht het toenmalige jeugdbestuur de voorloper uit van de Voltreffer. Het blad bestond uit 2 pagina´s waarvan de tekst werd gemaakt door de redactie en bedoeld was voor de jeugd. De redactie bestond toen uit : Dick Ludolphie, Chris Ridenberg en Wim Huisman. Zij hebben de naam “De Voltreffer” voor ons clubblad bedacht.

In Januari 1979 was er een herstart van De Voltreffer via een eerste clubblad van 17 pagina's. In februari 1979, het tweede nummer waarop ook voor het eerst de voorplaat stond afgebeeld zoals Hotze Haveman die toen der tijd tekende en die nu nog op de voorkant prijkt. De redactie bestond toen uit: Cobi Grafthuis, Dick Ludolphie, Piet Swart, Fred Spandauw, Wim Huisman, Frits Bosker, Fre Goeree, Hotze Haveman en Rieks Spandauw.

De Voltreffer heeft in het verleden slechts 2 keer zonder adverteerders de weg naar de lezers gevonden. Deze werden in het derde nummer (van maart 1979 ) voor het eerst geplaatst. Van deze eerste 24 hebben Bakkerij Benning, Schildersbedrijf Gerrie van Dijk, Feenstra Verzekeringen (Fokkens ), Woninginrichter Reint Pot, Assurantiekantoor W.B. Prins, Garage Niestijl ( Doornbos ) het het langste volgehouden. VAn deze groep is Niestijl (Doornbos) de enige die er onafgebroken in heeft gestaan.

In de eerste 6,5 jaar ( 61 nummers ) werd de tekst van alle bladzijden getypt. Dit werd 3,5 jaar gedaan door Aly Swart-Hansen en daarna 3 jaar door Anneke Dijkstra-Buitenkamp. Daarna kwam het stencilen door de gebroeders Spandauw, dit gebeurde in alle vroegte op de zaterdagmorgen bij de familie Koning in Hellum.

Op de zondagmorgen 'het rondjes draaien' in de Witte Linden om daar, steeds rondlopend om enkele in een vierkant opgestelde tafels, zo'n 300 Voltreffers een voor een, blaadje voor blaadje samen te stellen. Dit werd gedaan met behulp van de jeugdleden. En natuurlijk als laatste stap de bezorging.

Na 6,5 jaar werd dit werk overgenomen door G.J. Kiewiet, toen nog wonend in de Blaauwslaan. Hij was zelf begonnen met een huisdrukkerijtje en hij was bereid ons clubblad te drukken en ook te binden. Inmiddels had Roelie Poort het 'stokje' overgenomen van Anneke en zij leverde haar werk af bij Kiewiet.

Roelie werd na 2 jaar op gevolgd door Reina Klaassens.

Eind 1995 gaf de heer Wiebrand Top Sr. aan te willen stoppen. Hij werd opgevolgd door drie dames: Gerda van der Laan, Karin Hofman en Jantje Uil.

Mevrouw Kuiper verzorgde als typiste ruim 3 jaar 32 nummers, zij was de opvolgster van Reina Klaassens. De gaten die er soms in de opvolging ontstonden werden in gevuld door Jet Slachter, Heleen Reitsma en 1 nr. door Ettie Wever.. Henk Meijer was de eerste mannelijke vormgever, Henk stopte na 3 jaar in 1998.

Zoals de tijd nooit ongemerkt voorbij gaat werd het ook voor de heer Kiewiet steeds moeilijker om de Voltreffer voor ons te blijven verzorgen. Na 16 jaar (van '85/'86 tot en met 2000/'01) kwam er aan deze samenwerking een eind. Sinds 2001/2002 hebben we tot volle tevredenheid  9 seizoenen de Voltreffer laten drukken door de familie Brands in Sappemeer.

Door de intrede van de diskette werd het typewerk in de loop van de jaren wel makkelijker. Maar de diskette was binnen de Voltreffer niet zo'n lang leven beschoren als 'de ouderwetse stencils' in de beginjaren. De opvolger van Wilma, Christina Fokkema, had al snel haar 'toeleveranciers' zo ver dat vrijwel alles via mail werd aangeleverd. Dit werkte tot op heden nog steeds prima.

In de Voltreffer hebben we ook een aantal “vaste rubrieken” als basis voor de maandelijkse inhoud. In de loop van de jaren hebben vele rubrieken het daglicht gezien. Sommige waren maar kort aan de orde, anderen hielden het langer vol. Uiteindelijk dient het allemaal één doel, namelijk de leden met elkaar kennis te laten maken, variatie brengen in het aanbod van iedere Voltreffer en als het kan een beetje humor. Het streven is er steeds op gericht geweest om iedere maand weer een leuk blad bij onze leden in de bus te laten glijden om zo de band binnen de vereniging zo goed mogelijk te bewaren.

Na Christina Fokkema naam Marjan Bijman het redactiewerk 5 jaar over waarna Rick Schutter met de laatste 6,5 jaar, waarvan de laatste jaren af toe bijgestaan door een van de andere redactieleden, de Voltreffer in december 2018 zal afsluiten. Nadat de familie Brands stopte met het drukken van de Voltreffer was Wim Huisman die de laatste 8 jaar voor ons blad dit onderdeel van de keten voor zijn rekening nam.

De laatste jaren werden de Voltreffers steeds aangenamer om te lezen omdat de kwaliteit en de hoeveelheid foto's in het blad het wel  steeds  'leesbaarder' leken te maken. Ook slaagden we er enkele keren in om interviews met bekende Nederlanders tot stand te brengen. Zoals Ron Jans (bij hem thuis), Gerd Kemkers (kwam zelfs bij ons), Ard Schenk (ook in Siddeburen), Robin van Galen (Zeer enthousiaste man) Sergio Padt (hoe snel wil je nog bekender worden..?) en straks in het december weer een bekende Nederlander, waarvan we de naam om de nieuwsgierigheid wat op te voeren, nog niet bekend maken. Wel hebben meerdere mensen al mee gedaan aan de prijsvraag welke Nederlander dat zou zijn.

Hoe dan ook al die redactieleden hebben 40 jaar lang hun best gedaan om er een mooi blad van te maken en we horen vaak "jullie moeten niet stopen, want het is het meest gelezen blad', las mensen zitten te wachten.."

Op vrijdagavond 19 oktober komen heel veel van al die 59 benaderde Voltreffer medewerkers (totaal zijn dat er 67 geweest) naar Siddeburen om, via een sfeervolle reünie,  de Voltreffer als clubblad waardig af te ronden.